113
Zobrazení

Nejpoužívanějším pluginem pro vytvoření eshopu ve wordpressu „WooCommerce“, i když to není jediný plugin, který dokáže prodávat vaše zboží online.

V tomto článku vyberu nejčaštější požadavky českých zákazníků, které WooCommerce bez úpravy nebo doplnění jiným pluginem řešit neumí. Dále ukáži řešení některých situací, s nimiž jsme se setkal. Nejsou tam všechny, vybírám ty, jejichž nasazení lze předpokládat na více webech.

Úprava registračního formuláře

Standardní registrační formulář zákazníka WooCommerce obsahuje fakturační, případně doručovací, adresu, jméno, název firmy, e-mail a telefon. Neobsahuje ale například

  • souhlas se zasíláním newsletteru (technicky: opět přepínač),
  • IČ, DIČ nebo jiné doplňující pole,

Jak to vyřešit

Nejlépe programováním na míru. Každý e-shop má trochu jiné požadavky, úprava na míru není obtížná. Existují pluginy jako Woocommerce Custom Registration Form, ale úprava se musí projevit také v profilu uživatele, kde musí být možnost zadané údaje kdykoliv změnit. Případně také jinde, jak se dočtete dále. Proto se vyplatí připravit vše na míru na všech místech.

Přidání kolonky IČ a DIČ do systému

Je potřeba, aby zákazník, mohl vložit a nadále spravovat (měnit) svá identifikační čísla. Zatímco název, adresa (fakturační i dodací) a kontaktní údaje firmy jsou podporovány automaticky, protože z logiky věci platí po celém světě, IČ a DIČ už nejsou všude na světě, takže nejsou součástí WooCommerce. Je potřeba je doplnit.

Jak to vyřešit

Programovou úpravu na míru, viz článek – jak přidat IČ a DIČ do objednávky u Woocommerce

Úprava registračního a editačního formuláře je pak dalším krokem, oba dva pracují s výše uvedenými bloky.

Přidání IČ a DIČ do transakčních e-mailů je další krok – když zákazník nakoupí, musí mít v mailu informací o údajích, které o jeho firmě máte uloženy. Případně lze generovat daňový doklad, a to prostřednictvím pluginu WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips a také jemu „sdělit“, že má doklad rozšířit o nestandardní pole IČ a DIČ.

Generování faktury nebo daňového dokladu v PDF

Velmi záleží na tom, jaký máte celkový plán na vedení účetní agendy a účetnictví. Možností je povícero, například:

  • nebudete generovat faktury ani doklady automaticky, ale necháte posílat e-maily o dokončených objednávkách svému účetnímu, které faktury vytvoří ručně v účetním programu a následně je bude ručně rozesílat (a zároveň platby zaúčtuje, o to jde především),
  • napojíte WooCommerce na iDoklad, Fakturoid nebo jiný fakturační či ekonomický systém a faktury necháte automaticky generovat z něj, čímž proběhne také zaúčtování,
  • účetnictví příliš neřešíte a potřebujete jen splnit zákonnou povinnost a vystavit doklad o přijaté platbě, necháte tedy automaticky generovat a zaslat doklad, zaúčtování bude ruční a přijde na řadu později.

Jak to vyřešit

1. existuje několik pluginů pro napojení na existující účetní systémy, které si můžete stáhnout zde.

2. vám pomůže vyřešit již zmíněný plugin WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips, který má dostatek možností pro nastavení, můžete si na doklad nahrát logo své firmy, čeština funguje správně, stejně jako celý proces.

Individuální změna textu nákupního tlačítka

Běžně má nákupní tlačítko text Vložit do košíkuPřidat do košíku, případně – pokud jde o variantní produkt, kde si nejprve musíte ty variant naklikat – jsou to texty typu Více informací nebo Objednat. Není problém toto vyřešit pomocí pluginu na překlad loco translet, viz článek – Jak přeložit stránky ve wordpressu?

Požadavek na dobírku

Pokud chcete používat pro zákazníky doručení pomocí dobírky. Nejrychlejší způsob, jak přidat cenu za dobírku je použít pluginy, které už to mají vyřešené.

Jak to vyřešit

Doporučuji použít tento bezplatný plugin – WooCommerce COD Advanced Plugin

Vhodné filtry

Vybrat vhodný filtrovací plugin je někdy složité. Každý e-shop má jiné požadavky a často také záleží na subjektivním přání majitele. Existuje několik bezplatných filtrovacích pluginů, které Vám toto můžou vyřešit.

Jak to vyřešit

Toto je v podstatě „nemožné“ napsat na míru, protože náklady na vývoj by byl značné a ve srovnání s existujícími pluginy by šlo o nerentabilní částku. Je to příklad situace, kdy se vyplatí použít existující plugin. Na výběr jsou např. následující:

Hromadná úprava skladu a třeba i cen

V běžné instalaci WooCommerce se skladové zásoby nastavují u každého produktu zvlášť. To není moc praktické, protože chybí náhled na celý sklad.

Jak to vyřešit

Několika způsoby. Existuje oficiální plugin od WooThemes Bulk Stock Management. Další možností může být plugin Woo Stock Manager & Report, který stojí 19 dolarů. Za pozornost také stojí YITH WooCommerce Bulk Product Editing, který umožní hromadnou úpravu nejen skladu, ale také vlastností nebo cen (také u variant).

Vlastní karty (taby) v produktu

V detailu produktu se obvykle zobrazuje karta Další informace a případně Hodnocení. Je to ale dobré místo pro přidání dalších podobných karet a informací, ať už vkládaných ručně k produktu nebo vytvářených automaticky.

Jak to vyřešit

Pokud by šlo o přidání předem známého počtu karet a automatického zobrazování nějakého předem určeného obsahu, třeba předem připravených doporučení nebo např. informací o prodejně či provozovně, kde lze zboží vyzvednout, pak je dobré úpravu naprogramovat přímo v rámci šablony či pluginu a nechat vše pracovat automaticky.

V opačném případě, kdy předem neznáme počet karet ani jejich obsah, nebo obsah potřebujeme vkládat individuálně, je nezbytný editor pro každou takto vytvořenou kartu. Toto řešení nabízí plugin YIKES Custom Product Tabs for WooCommerce. U každého produktu si můžete přidat další karty a do nich originální obsah; ale pokaždé to musíte dělat ručně. Třeba produktové listy ke stažení.

Schvalování uživatelů, různé ceny pro různé uživatele

Častým požadavkem B2B e-shopů je možnost prodávat zboží firemním zákazníkům až po schválení jejich registrace nebo také různým zákazníkům za různé ceny. Jde o rozlišení maloobchodního, velkoobchodního prodeje, preferování klíčových obchodních partnerů a další metody cenotvorby. Součástí zadání bývá, že

  • zákazník se zaregistruje a musí uvést své IČ nebo dokonce také DIČ (tzn. tím se filtruje firemní segment),
  • jeho registrace je ručně schválena provozovatelem a v mezidobí nesmí ještě mít možnost nakupovat,
  • jakmile je registrace schválena, je firmě přiřazena konkrétní role a často také konkrétní úroveň cen,
  • náhodný nepřihlášený zákazník na e-shopu vidí pouze minimum informací, zejména nevidí ceny.

Jak to vyřešit

Jde o komplexní zadání, kde hraje ještě roli způsob, jak se pracuje s DPH (zda jsou ceny zadány s DPH, nebo je počítá e-shop, nebo jsou synchronizovány z ekonomického systému atp). Některé úpravy se programují na míru, u některých lze použít existující plugin.

Omezení registrace na subjekty s IČ nebo DIČ bývá provedeno programovou úpravou na míru a souvisí s bodem uváděným dříve v tomto článku. Jakmile se ve WooCommerce registruje nový uživatel, automaticky smí nakupovat, má roli customer. Je potřeba tedy na klíčových bodech kontrolovat, zda byl uživatel „schválen“. Pokud nebyl, nákup mu ještě zakážeme a samozřejmě skryjeme všechny nákupní prvky a případně ještě stále ceny.

Toto bývá řešeno např. přidáním nového příznaku k roli customer, nebo sekundární rolí. Dále je potřeba připravit správci e-shopu nějaký pohodlný způsob, jak bude uživatele schvalovat. Je možné využít editor rolí, třeba User role editor nebo WPFront User Role Editor, kde se sekundární role nebo příznak nastaví.

Pokud existuje požadavek, že je pro různé uživatelské role potřeba použít různé ceny, pak se nabízí využití pluginu Prices by User Role for WooCommerce nebo Dynamic Pricing přímo od WooThemes.

Enhanced e-commerce

Jde o rozšíření Google Analytics v tom smyslu, že se sbírají data o nákupním chování uživatele. Odesílají se informace o tom, jaké produkty si uživatel prohlédl a zejména lze sledovat opuštěný nákupní košík. V kombinaci s remarketingem tak lze oslovit uživatele, kteří z e-shopu odešli a nedokončili nákup. Lze jim tedy zobrazovat reklamu s obsahem jejich košíku a výzvou k dokončení nákupu. Data lze samozřejmě ale také využít k jiným cílům, v kombinaci s teplotními mapami nebo zaznamenáním každé návštěvy do videonahrávky je možné vysledovat, kde shop klade uživatelům nějaký odpor, že se ho rozhodnou opustit.

Jak to vyřešit

V současnosti je dostupný zřejmě pouze jeden plugin, jmenuje se Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin for WooCommerce a je zdarma. Jakmile enhanced e-commerce nastavíte v rozhraní Google Analytics (sekce Nastavení elektronického obchodu) a provedete základní nastavení pluginu, data se začnou v GA objevovat do cca 24 hodin. Nicméně je nutné zmínit, že plugin zatím nepodporuje variantní produkty a je spíše vlaštovkou než lídrem segmentu. Je proto možné, že některé požadavky bude potřeba zpracovat programátorsky. Ale máte také možnost koupit si za 89 dolarů lepší verzi pluginu, která má více funkcí.

Přepínání na jinou měnu

Na některých e-shopech potřebují jejich provozovatelé, aby zákazníci měli možnost přepnout si výpočet platby na jinou měnu, např. na eura. Vytvoření jazykové verze, kde je toto přirozenou vlastností, by přitom bylo nadbytečné – lze to popsat na příkladu slovenštiny a slovenských zákazníků. České texty jsou jim srozumitelné, ale rozhodně je jim příjemnější, když mohou nakupovat v eurech a ne korunách.

Jak to vyřešit

Jen pro pořádek – pokud jde o jinou jazykovou verzi, pak je přepínání měn součástí balíku WPML nebo existuje plugin pro Polylang. Máte-li jednu jazykovou verzi (češtinu) a chcete používat více měn (koruny, eura), pak použijte plugin WooCommerce Currency Switcher nebo Woo Multi Currency. Definují se v něm kurzy mezi jednotlivými měnami pro přepočet. Pokud ovšem máte ceny pevně stanovené, abyste si vyhnuli kurzovým ztrátám, pak by vám měl pomoci plugin WooCommerce Price Based on Country. Lze v něm nastavit platební zóny (podobně jakou jsou dopravní) a podle zemí stanovit nejen měnu, ale také ceny produktů – buď přepočtem, nebo pevnými hodnotami.

Další požadavky na eshop

V článku nezmiňuji typické požadavky, které jsou vyřešeny prostřednictvím existujících pluginů. Další pluginy můžete stáhnout zde  na webu, kde najdete:

  • platební brány ve WooCommerce,
  • exportní feedy pro zbožové srovnávače jako Heuréka nebo Zboží.cz (tedy většinou XML soubory s popisem produktů),
  • napojení na externí aplikace, např. Fakturoid nebo iDoklad,
  • vylepšení možností WooCommerce, např. dopravy a doručení.

(113)

Nastavení a vylepšení pro eshop na WooCommerce

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>